Õpime paremini maitsestama

Maitsestamist harjutades saab selle kiiresti selgeks. Kui tavapärased maitsestamisviisid juba liiga tuttavad tunduvad, on aeg hakata uusi kombinatsioone avastama. Katsetage koos erinevaid maitseid, kasutage mitut maitseainet korraga ja valmistage ise maitsesegusid.

Maitsestamise üldreeglid

  • Alustage maitsestamist ettevaatlikult ja lisage maitseaineid vähehaaval. Laske maitseainetel imenduda ja enne uue koguse lisamist maitske veel kord.
  • Ärge kallake maitseaineid potti otse purgist. Sellisel juhul võib potist tõusev aur maitseaine rikkuda, samuti võib kogemata lisada maitseainet liiga palju. Annustage maitseaineid lusikaga või peopesa abil.
  • Jahvatamata maitseained lisatakse toidule juba valmistamise alguses ja neid kasutatakse pikemat küpsemist vajavates toitudes. Sellised maitseained on näiteks pipraterad, loorberilehed, nelk ja kaneelikoor.
  • Jahvatatud ja purustatud maitseained ning kergesti maitset kaotavad ürdid lisatakse valmistamise lõpus. Erandiks on siinkohal aed-piparrohi, rosmariin, salvei ja tüümian, mis annavad parima maitse alles pikema haudumise järel.
  • Loorberilehed ning kaneelikoor või vanillikaun jäetakse toidu hulka seni, kuni need on andnud piisavalt maitset. Kaneelikoore ja vanillikauna võib pärast kasutamist ka puhtaks loputada ja neid hiljem uuesti kasutada. Vanillikaunu võib hoida ka peensuhkru sees.
  • Lühemat valmimist vajavate toitude puhul lastakse maitsetel sulanduda umbes 15 minutit.
  • Külmade toitude puhul peaks maitseained imenduma vähemalt kaks tundi.
  • Lisage maitseained toidu pruunistatud pinnale, siis ei kõrbe need küpsetamise ajal ära.
  • Kui lasete karril ja paprikal enne teiste ainete lisamist pisut kuumeneda, saate toidule kaunima värvi ja täidlasema maitse.
  • Tugevate maitseainete põletust ei tunne kohe, seepärast oodake pisut pärast maitsmist, enne kui lisate näiteks Cayenne’i pipart või tšillit.
  • Kartulit, riisi ja pastat võib maitsestada tavalisest ohtramalt, sest neis sisalduv tärklis seob ja pehmendab maitseid.
  • Ülemaitsestamist saab pehmendada, kui suurendate teiste ainete koguseid ja pakute mahedaid lisandeid (kartul, riis, pasta). Liiga tugevaid maitseid saab leevendada ka toidule rasvaine või piimatoodete lisamisega.
  • Soola tuleks lisada alles siis, kui toit on peaaegu valmis. Enne seda maitske toitu.
  • Olge soola lisamisel ettevaatlik, kui kasutate maitseainesegusid, mis sisaldavad juba soola. Meira maitseainete tootesarja kuulub ka mitmesuguseid soolata maitseainesegusid, mida võib ülesoolamist kartmata kasutada just nii palju, kui soovite.

Maitsestage julgemalt!

Maitsestamist harjutades saab selle kiiresti selgeks. Kui tavapärased maitsestamisviisid juba liiga tuttavad tunduvad, on aeg hakata uusi kombinatsioone avastama. Katsetage koos erinevaid maitseid, kasutage mitut maitseainet korraga ja valmistage ise maitsesegusid.

Proovige soolaste roogade valmistamisel ka selliseid maitseaineid, mida kasutatakse tavaliselt magusate toitude juures, nagu vanill, kardemon, kaneel ja nelk. Häid katsetamisvõimalusi pakuvad selleks India ja Tai köögi toidud, mis sisaldavad meie jaoks ka erilisemaid maitseid.

Samamoodi võib proovida magusate küpsiste, kookide, šokolaadimagustoitude vms maitsestamisel näiteks vürtsi, musta ja roseepipart, basiilikut, tšillit või Cayenne’i pipart.

Katsetage ka näiteks veiniäädika ja õli maitsestamist meelepäraste ürtidega.

Ka erinevate maitseaine- ja ürdisegude valmistamist tasub ise proovida. Ühendage omavahel erinevaid maitseaineid, see pakub palju uusi põnevaid maitseelamusi.